PostNord brev?

Skapad onsdag 28 jan, 19:52 av SL92

onsdag 28 jan, 19:52
Hej, fler som fått brev från PostNord?
Önskan om att föreningen ska inkomma med åtgärdsplan för att underlätta leverans av post.
Inkommer inte föreningen med rimlig åtgärdsplan blir följden att posten skickas till deras företagscenter.
fredag 30 jan, 18:18
Hej alla,
Jag vill också kommentera PostNords utskick och deras önskan om förändrade postrutiner i området.
För egen del vill jag understryka att jag inte vill att våra individuella brevlådor försvinner. Det nuvarande systemet fungerar, och PostNord kör redan runt i området med sina små elfordon/golfbilar som utan problem tar sig fram och levererar posten. Argumentationen om framkomlighet känns därför minst sagt tveksam, särskilt eftersom paketutdelningen på något sätt inte påverkas av samma “arbetsmiljörisker”.
Vi borde kunna mötas halvvägs utan att behöva införa centrala samlingslådor.
Konkreta lösningsförslag:
Ett rimligt steg vore att samfälligheten — tillsammans med PostNord — undersöker möjligheten att:
• Investera i större, robusta plastlådor (typ paketbox-modell) för varje fastighet
• Lådorna ska vara tillräckligt stora för både brev och mindre paket
• Locket ska vara enkelt för brevbäraren att lyfta och lägga i allt på ett smidigt sätt
• PostNord slipper då bära runt på mängder av paket i handen, vilket de påstår är problemet
• Vi behåller individuell postutdelning vid varje tomt, utan behov av samlingsplatser
Detta skulle både underlätta PostNords logistik och bevara nuvarande ordning för oss boende. Det är en lösning som borde vara billigare än att bygga helt nya utdelningsstationer — samtidigt som den möter de krav PostNord trycker på.

Jag tycker att styrelsen kan ta med detta som ett konkret motförslag i dialogen med PostNord. Vi ska inte behöva acceptera sämre service utan att alla realistiska alternativ är prövade.
Vad tycker ni andra?
torsdag 29 jan, 08:41
Ja, högst troligt att alla i Ligården fått samma brev. Tidigare har det även gått till andra områden i Kärra (och för den delen många andra liknande områden i hela landet). Många har protesterat, men svaret har blivit att det är helt frivilligt att sätta upp samlingsbrevlådor, du kan istället välja att hämta posten på något avlägset utlämningsställe. Ett besked i klar maffiastil
torsdag 29 jan, 10:58
Vi har skickat ut ett mail till alla medlemmar med information.
torsdag 29 jan, 23:55
Vi måste inse att Postnord under 2000-talet kanske tappat kanske 90 % av post-volymerna att dela ut, och därmed intäkterna för det. Vi kanske kan säga att det var bättre förr, men ett företag måste ju anpassa kostnaderna till nuläget.
Det handlar inte om bommar, gupp eller vändplatser utan om krassa kostnader för att köra runt till alla, vilket dom borde vara ärliga att säga rent ut. Vi måste acceptera att få gå några meter för att hämta dom få brev vi får.
Hemleveranser av paket kommer dom förmodligen fortsätta med om dom vill vara med på den "marknaden".
Jag hoppas att styrelsen tillsammans med Postnord finner en lösning med exvis 3 utdelningsstationer stationer inom området. Sen måste vi förmodligen tyvärr stå för den investeringen.
fredag 30 jan, 08:13
Det är givetvis så att PostNord tappat volym beträffande brev. Detta har man till viss del kompenserat genom glesare postutdelning. Fast de vill nog ta ytterligare ett steg. Det som skaver är ändå argumentationen, där de som huvudskäl anför arbetsmiljö och problem att framföra sina fordon på våra vägar. På något märkligt sätt verkar dessa svårigheter inte drabba paketutdelningen som är grundorsaken till att de behöver större bilar
  Den här webbplatsen använder cookies för att alla funktioner och tjänster ska fungera, samt förbättra användarvänligheten.