Hej alla,
Jag vill också kommentera PostNords utskick och deras önskan om förändrade postrutiner i området.
För egen del vill jag understryka att jag inte vill att våra individuella brevlådor försvinner. Det nuvarande systemet fungerar, och PostNord kör redan runt i området med sina små elfordon/golfbilar som utan problem tar sig fram och levererar posten. Argumentationen om framkomlighet känns därför minst sagt tveksam, särskilt eftersom paketutdelningen på något sätt inte påverkas av samma “arbetsmiljörisker”.
Vi borde kunna mötas halvvägs utan att behöva införa centrala samlingslådor.
Konkreta lösningsförslag:
Ett rimligt steg vore att samfälligheten — tillsammans med PostNord — undersöker möjligheten att:
• Investera i större, robusta plastlådor (typ paketbox-modell) för varje fastighet
• Lådorna ska vara tillräckligt stora för både brev och mindre paket
• Locket ska vara enkelt för brevbäraren att lyfta och lägga i allt på ett smidigt sätt
• PostNord slipper då bära runt på mängder av paket i handen, vilket de påstår är problemet
• Vi behåller individuell postutdelning vid varje tomt, utan behov av samlingsplatser
Detta skulle både underlätta PostNords logistik och bevara nuvarande ordning för oss boende. Det är en lösning som borde vara billigare än att bygga helt nya utdelningsstationer — samtidigt som den möter de krav PostNord trycker på.
Jag tycker att styrelsen kan ta med detta som ett konkret motförslag i dialogen med PostNord. Vi ska inte behöva acceptera sämre service utan att alla realistiska alternativ är prövade.
Vad tycker ni andra?