Övningskörning buss

Skapad fredag 15 aug 2025, 09:43 av NL14

fredag 15 aug 2025, 09:43
Hej!
Jag har lagt märke till att det ganska ofta kör in övningskörningsbussar via Mellangatan och sedan vidare mot Orrekullagatan. Är det någon som vet varför just vårt område används för detta? Finns det något speciellt som Mellangatan ska simulera i körutbildningen? Jag är bara nyfiken och försöker förstå.
tisdag 19 aug 2025, 23:16
Även om du Linda tycker att det är OK att man övningskör med tunga fordon
inne i ett bostadsområde tror jag att dom flesta andra inser riskerna och inte tycker att det är OK.
tisdag 19 aug 2025, 08:23
Styrelsen skulle lägga ut stenar för att förhindra att övningskörningen med buss inte förstör gräsmattan i hörnet. Inte för att förhindra att de övningskör där.

Mig stör det inte alls att de övningskör där. Måste ju vara ett jättebra ställe att öva på.
I ett industriområde som orrekulla skulle det inte funka med alla lastbilar som ska till och från företagen där?
söndag 17 aug 2025, 23:02
Jag tror som du Tomas. Men det får ju inte göras i ett bostadsområde med den risk det innebär,
en förare som inte har körkort och en övningsbuss utan "dubbelkommando".
Det finns massor av liknade miljöer i Orrekulla industriområde på andra sidan motorvägen som dom kan använda.
Styrelsen sa ju för ett par år sedan att man skulle lägga ut stenar efter mellangatan för att förhindra detta,
men det har inget hänt. Det jag hörde var att man inte får tag på några stenar.
Det ligger ju 2 stenar på gräsmattan mellan SL 10/11 och Orrekullagatan till ingen nytta, och är bara i vägen för gräsklipparna. Flytta dom till mellangatan så är vi av med företeelsen!
  Den här webbplatsen använder cookies för att alla funktioner och tjänster ska fungera, samt förbättra användarvänligheten.