Tomträttsavgift

Skapad fredag 28 feb 2025, 15:29 av Nl89

fredag 28 feb 2025, 15:29
Fick hem det nya tomträttsavgfiten för 2026.
Från 8064kr/år till 14100kr/år!!
Hur fan kan det vara möjligt?
Kommer styrelsen agera på detta?
fredag 28 feb 2025, 22:26
samma här, ser en mycket kraftig ökning ut. vad ska vi göra? Kan vi göra något med GBG stads politiker?
söndag 2 mar 2025, 12:23
det är bättre om någon annan än jag organiserar detta eftersom jag inte kan tala svenska bra men jag kommer att stödja dig i alla fall.
söndag 2 mar 2025, 09:29
Är det någon som är villig att organisera detta?
söndag 2 mar 2025, 02:00
Den största bostadsrättsföreningen i kärra överklagade och fick en reducerad avgift för några år sedan. Om vi är många som går ihop så får vi en större röst.
söndag 2 mar 2025, 22:59
Hej

Vi fick tyvärr den tråkiga nyheten också då den nya tomträtts avgiften för 2026 från 8828 kr blir till 18088 kr per år tillsvidare helt obegripligt ökas med flera tusen kronor mer bara så .

Göteborgs stad exploatering förvaltning dvs den lokala myndigheten som tar hand om dessa tomträtts avgifter har en förklaring till ökningen och det är att sedan 2009 så har dessa priser varit oförändrade genom kommunens beslut eller skatte taxeringen för små hus vid 2009

och nu skall detta nya pris gälla då nya priser har antagits då man utgår från små hus skatte taxering som görs vart tredje år ( senaste taxeringen gjordes 2024 ) eller om kommunen beslutar något i avgifterna med mera .

Själv så undrar jag vem man kan vända sig till ? Vilka politiker har ansvar över Hisings kärra ? Eller är det Göteborgs kommun politiker man vänder sig till ? Eller om man kan driva detta genom att rösta på en plattform och få så många röst så möjligt så att man kan stoppa detta ?

Hur som helst hoppas det finns någon som kan driva detta vidare gärna någon som kan detta , kanske kan samfälligheten hjälpa till ?

själv så är jag inte bra på det men har tidigare sett hur idrottsföreningar ex fotbollslag uppmanat spelarnas föräldrar att rösta på en förändring som ex kan handla om att rusta upp en plan mm via Göteborgs stads platform då ett mail skickas till föräldrarna och man uppmanas att rösta på ett förslag som Göteborgs stad senare kollar upp och eventuellt godkänner eller att dem tittar på ärendet och ger besked efter antal röster som begärdes för att anta förändringen .
måndag 3 mar 2025, 00:29
Jag var i kontakt med Fastighetskontoret nyligen för att få veta den nya avgiften och hur den beräknas.
Regeln är: 3,5 % ränta på 30 % av markvärdet enl senaste fastighetstaxeringen.
Den regeln beslutades av kommunfullmäktige 2009.
Exakt samma regel gällde vid förra revideringen 2016.

Det som hänt sen dess är ju att taxeringsvärdena har skjutit i höjden.
Dessa bestäms ju av Skatteverket (Staten), baserat på bla prisutveckling i området.
För min del var den 744.000 år 2016 00 och nu 1.301.000.
Avgiften ger ju 30 % skattereduktion i deklarationen.
Den nya avgiften gäller from 1 september 2026 (antar att det gäller i hela området).

Tyvärr tror jag inte att det går att göra något åt det denna gång.
Det man kan göra i fortsättningen är ju att överklaga beslutet vid sin fastighetstaxering, samt att agera politiskt
exvis om att kommunen sänker räntekravet på 3,5 %.
tisdag 4 mar 2025, 17:13
I slutet 2021 såldes ett av den största hustypen för 5.450.000 i Södra Ligården.
(Enligt historik från Booli).
  Den här webbplatsen använder cookies för att alla funktioner och tjänster ska fungera, samt förbättra användarvänligheten.