Kärra Ligård Samfällighet
  
 
 »   Nyheter
 »   Kalender
 »   Forum
 »   Verksamhet
 »   Styrelse
 »   Bildarkiv
 »   Dokument
 »   Avgifter
 »   Stadgar
 »   Karta
 »   Blanketter
 »   Länkar
 »   Frågor och Svar
 »   Besöksfrekvens
 »   Om webbplatsen
 »   Startsidan

 »   Admin
  
Forum

« Tillbaka till starten - Svara på denna tråd »

En vädjan om styrelsemedlemmar
Författare: Ulla L, ordförande
Tidpunkt: 2019-02-16 10:09:15

Jag har nu varit ordförande sedan 2011 vilket jag tror alla kan hålla med mig om är en lång tid. Jag har därför tänkt avgå vid årsstämman den 26 mars och söker min efterträdare.

På 2018 års stämma lyckades vi inte få ihop en valberedning och styrelsens försök med lappar till alla 218 hushållen i Ligården har inte gett några som helst resultat. Ingen vill uppenbarligen vara med i styrelsen. Detta är ett problem. Enligt stadgarna måste vi ha en fungerande styrelse.

Jag frågar i princip alla jag möter och de flesta säger att de inte har tid eller att det är en så otacksam uppgift och så mycket gnäll. Jag upplever det inte riktigt så. Det är en intressant uppgift och man får insyn i samfällighetens verksamhet, viket jag trodde skulle vara lockande. Andra säger ”jag betalar hellre”. Kanske måste vi höja arvodet rejält?

Kan vi inte få ihop en fungerande styrelse, tar Länsstyrelsen över och det kostar pengar. Då tillsätts en s k syssloman, som är en advokat och vars taxa är ca 2000 kronor i timmen. Han går in som tillfällig styrelseordförande, men hans primära uppgift är att få fram en fungerande styrelse. Taxan börjar ticka från det ögonblick Länsstyrelsen ringer och anlitar honom. Därefter ska han samla in och läsa olika dokument om Samfälligheten, både protokoll han får från oss och stadgar m m som han får från Lantmäteriet. För den tiden det tar honom att gå igenom dessa, tar han också betalt

Vanligtvis börjar en syssloman med att kalla de boende till ett informationsmöte där han informerar om sitt uppdrag och försöker värva styrelseledamöter. Fungerar inte det, fortsätter han med att prata med enskilda boende. Man kan ju föreställa sig vad det skulle kosta. Vi är 218 hushåll.

När jag talade med en person på Länsstyrelsen säger han att innan man ens är i gång, har det uppskattningsvis kostat oss 50 000 kronor. Den totala kostnaden är svår att uppskatta, men en kostnad på 100 000 kronor - eller kanske så mycket som 250 000 kronor - är inte otänkbart.

Utöver en ordförande behöver vi en ordinarie styrelseledamot och en suppleant.

Är du intresserad, ber jag dig skicka mal till info@karraligard.se eller ringa styrelsetelefonen nr 070-961 74 64 så kan jag berätta mer.




Svara på denna tråd »

Postat av Svar (senast överst)
Ulla L, ordförande 2019-02-25Nej jag ser inget mail från dig. Kan du skicka om det? Adressen är

info@karraligard.se

besirevicFungerar mailet, jag skickade in en fråga för en vecka sen , det var ingen som svarade?



     Mars 2019
V Mån Tis Ons Tor Fre Lör Sön
9    123
1045678910
1111121314151617
1218192021222324
13252728293031

 Nyheter

  • Kontaktombudsmöte 16 april
Kontaktombudsmötet in...
(2019-03-13)

  • Vårens städdag 27/4 2019
Vårens städdag blir l...
(2019-03-13)

  • När räknade vi lediga P-platser
Under Dokument finns ...
(2019-03-13)


Webbplatsen baserad på: FSY PLUS 2.1
© Wikinggruppen